نقد انیمشین مگامایند megamaind هفت هنر
نویسنده : هنگامه - ساعت 1:4 روز شنبه 1 بهمن 1390برچسب:,

کارگردان : Tom McGrath

نویسندگان : Alan J. Schoolcraft و  Brent Simons

دوبلر ها : Will Ferrell و  Jonah Hill  و  Brad Pittو ...

ساخت کشور آمریکا – توسط شرکت های DreamWorks Animation و  Pacific Data Images (PDI) و Red Hour Films

محصول سال 2010

امتیاز در IMDB : 7.3 از 10

 

خلاصه فیلم :

داستان از این قرار است که مردمان دو سیاره که در حال نابودی هستند، برای حفظ نسل خود تصمیم می گیرند نوزادهایی را به سیاره زمین بفرستند؛ بنابراین دو نوزاد به نام های Megamind و MetroMan به زمین ، MetroCity فرستاده می شوند. مگامایند نماینده سیاره ای است با مردمانی آبی پوست که عالم ترین و باهوش ترین مردم جهان هستند و توانایی های ذهنی فوق العاده ای دارند و درمقابل مترومن سفید پوست نماینده سیاره ای است که مردم آن قدرت های ماورایی و جادویی دارند و می توانند پرواز کنند. رقابت این دو از ابتدای فیلم شروع می شود و درهنگام فرود به زمین، سرنوشت مگامایند را به زندان شهر هدایت می کند تا در این محیط رشد کند و مترومن به خانه خانواده ای ثروتمند هدایت می شود. سال ها می گذرد و مگامایند، نماد بدی و مترومن نماد خوبی و قهرمان شهر می شود. در مبارزه ای که هنگام افتتاح موزه مترومن با حضور مردم متروسیتی بین مگامایند و مترومن صورت می گیرد، قهرمان شهر (مترومن) کشته می شود و مگامایند حاکم مطلق شهر می شود و شهر را به نابودی می کشد. در ادامه داستان مگامایند از اینکه در شهر رقیبی ندارد، خسته میشود و سعی می کند که با DNA های به جا مانده از مترومن و تزریق آن به یک انسان معمولی، یک قهرمان با ویژگی های مترومن خلق کند؛ درنهایت این اتفاق رخ می دهد و قهرمان جدیدی به نام Tighten خلق می شود. مگامایند با تکنولوژی خاصی خود را تغییرشکل میدهد و به تربیت تایتن می پردازد تا از هر جهت به مترومن شبیه باشد، اما پروژه مگامایند شکست می خورد و تایتن به جای منجی شهر، نابودگر شهر می شود. در ادامه داستان جای نماد خوبی ها و بدی ها عوض می شود و مگامایند تبدیل به قهرمان شهر می شود تا با تایتن مبارزه کند و مردم شهر را نجات دهد. بنابراین با کمک Roxxane به مخفیگاه مترومن می رود تا شاید از اسرار و نقاط ضعف او آگاه شود و بتواند با تایتن مبارزه کند. رکسانا مجری یک برنامه خبری است که در داستان به عنوان زیباترین زن شهر شناخته می شود و قبل از نابودی مترومن، رابطه نزدیکی با وی داشته است و بعد از نابودی مترومن طی یک سری اتفاقات، رابطه نزدیکی با مگامایند پیدا می کند. این رابطه نزدیک با مگامایند، اصلی ترین علت شرارت تایتن است که قبل از تزریق DNA همکار و عاشق رکسانا بوده است. در ادامه وقتی رکسانا و مگامایند به مخفیگاه مترومن [که همان مدرسه مشترک مگامایند و مترومن است] می رسند، متوجه می شوند که مترومن هنوز زنده است و در آنجا پنهان شده است. وقتی علت این پنهان کاری را از مترومن جویا می شوند وی علت را خستگی از قهرمان بودن و نجات مردم معرفی می کند و می گوید که از کودکی آرزو داشته است که یک MusicMan باشد و قصد دارد مابقی زندگی خود را با موسیقی بگذراند. بنابراین مگامایند و رکسانا به شهر برمی گردند و با همکاری Minion، تایتن را شکست می دهند. مینیون نام یک ماهی است که همراه با مگامایند به زمین فرستاده می شود و مگامایند با طراحی یک ربات قدرت حرکت در خشکی را به این ماهی می دهد. در انتها مگامایند منجی شهر می شود و مردم شهر را از نابودی نجات می دهد . در سکانس آخر فیلم موزه مگامایند با حضور مردم متروسیتی افتتاح می شود .

 

نقد فیلم :

بستر تعلیق فیلم ، گذار از عصر اسطوره گرایی (میتولوژیک) به عصر تمدن (سیویلایزیشن) می باشد که این دوره گذار توسط دو ایدئولوژی لیبرالیسم و منتالیسم رقم می خورد .

طبق دیدگاه جیمبتیستا ویکو (Giambattista Vico ) تاریخ شناس ایتالیایی تاریخ فرهنگی به چهار عصر تقسیم می شود :

1-      دوره توحش و بربریت (شمن گرایی)

2-      دوره جاهلیت یا اسطوره گرایی (میتولوژیک)

3-      دوره کتابت و عصر تمدن (سیویلایزیشن)

4-      انحطاط تمدن

که در این تقسیم بندی اوج هر دوره مصادف می شود با شروع دوره بعد .

انیمیشن در لحظات ابتدایی ، اوجِ عصر میتولوژیک را نشان می دهد و با ورود مگامایند دوره اسطوره گرایی به موزه می پیوندد و دوره ای نو ظهور شکل می گیرد . تا به حال دنیا توسط اسطوره ها اداره می شد و پرده برداری از مجسمه مترومن را می بینیم که گو آنکه اطلس می باشد .

پرانتز باز :

اطلس‌ atlas ، از تیتانها ؛ پسر یاپتوس‌ و کلومنه‌. معنای‌ نام‌ او حمال یا متحمل است‌. با پلیونه‌ (از او کئانیدها) ازدواج‌ کرد و فرزندانشان‌ پلیادس‌ (هفت‌ دختر معشوقه‌ی‌ خدایان‌ ) ، هوآدس‌ (چند پری‌)، هسپریدس‌ (چهار یا هفت‌ پری‌)، و دختر دیگری‌ به‌ نام‌ کالوپسو بود. اطلس‌ علیه‌ خدایان‌ جنگید و محکوم‌ شد افلاک‌ را به‌ دوش‌ بگیرد. درمورد علت‌ محکومیت‌ روایتهای‌ دیگری‌ نیز آمده‌ است‌ .

: پرانتز بسته

مترومن زمین را به روی دستانش گرفته و هدایت آن را به عهده دارد .

هنگامی که به بیننده قبولانده می شود که مترومن (عصر میتولوژیک) به پایان رسیده می بینیم که دوره ای ظهور می کند که دوره علم گرایی ست .

المان های کاراکتر مترومن از جمله پرواز کردن ، چشمانی با قدرت لیزری ، راه رفتن روی آب ، استیل های اسطوره هایی چون سوپرمن ، بت من و ... ، افعالی متافیزیکی و ... تغییر می کند و المان های کاراکتر مگامایند از جمله هوش بسیار ، فرا نرفتن از قوانین فیزیک ، سری کاریکاتوری نمایش دهنده ذهن پربار او ، محیط آزمایشگاه (خانه مگامایند) و ... جای آن را می گیرد .

رنه دکارت فیلسوف غربی ، با پشتوانه نظریات افلاطون به رسیونالیزم (عقل گرایی ) روی آورد . به گفته رندل ، دکارت هر چه را که قوانین طبیعی و فیزیک تجربی نمی توانست آن را توجیه کند در پستویی دم دستی به نام ذهن انداخت .

از این رو در فلسفه دکارت حقیقت غیب تبدیل شد به مفاهیمی صرفا ذهنی که وجود خارجی ندارد . این مفاهیم سوژه ها را پدید آورد و موجب مکتب سوبژکتیویسم شد که به گفته اندیشمندان غرب ، سوبژکتیویسم اساس پاگانیسم (کفر کیشی) است . در فلسفه مایند وجودی خارجی برای روح ، قلب ، خدا ، ملائک و ... قائل نمی شوند و تمام احساسات انسانی که ریشه در ذهن ندارد و در سینه درک می شود را نیز به ذهن مربوط می کنند .

این فلسفه دست مایه ای برای نظام کپیتالیستی (سرمایه داری) غرب شده و در راستای اهداف خود دست به تولیداتی می زنند تا حقیقت نظام طاغوتی خود را زنده نگه دارند . سده اخیر را در نظر بگیرید . انسان عام صد تا هشتاد سال پیش غذای جسمی داشته وغذای فکری . انسان هشتاد تا شصت سال پیش با ترجمه کتاب ها و انتشار آنها با داستان های رو به رو می شود و با صرف وقت زیادی چند کتاب را در طول زندگی خود می خواند . غذای فکری او چند برابر شد ولی غذای جسمی او تغییری نکرد . انسان شصت تا چهل سال بعد با حجم کتاب های بیشتری مواجه شد در صورتی که غذایش تغییر نکرد . انسان چهل تا بیست سال پیش با سینما انس گرفت و کتابی را که چندین ساعت برای خواندن آن وقت می گذاشت ظرف دو ساعت در سینما دید . در اسن صورت تعداد کتاب هایی که می خواند چندین برابر شد . انسان بیست سال پیش تا اکنون با فیلم های سینمایی بیشتری مواجه شد ؛ با سریال های گوناگون ، مطالب بی پایان فضای سایبر و دیگر امکانات مواجه شد . غذای جسمی او تغییر نکرد ولی غذای فکری او چندین و چندین برابر شد . و انسان حالا تا بیست سال بعد با حجم عظیم شبکه های ماهواره ای ، سایت های اینترنتی ، فیلم های سینمایی ، سریال ها  ، بازی های کامپیوتری ، مجله ها و روزنامه ها مواجه است . تمام این ها تولیدات سرمایه داران را بر می تابد و در کنار آن مطالبات انسان ها افزایش می یابد . ولی باز غذای جسمی او تغییر نکرد . پیش خود تصویر کاریکاتوری این چند نسل را مجسم کنید . سرش بدون تناسب با قسمت های دیگر بدنش رشد کرده .

گذار از عصر اسطوره گرایی به علم گرایی توسط ایدئولوژی لیبرالیسم و منتالیسم صورت گرفت . حوزه منتالیسم بیان شد و اما لیبرالیسم .

رنگ آبی نماد لیبرال هاست . هنگامی که مگامایند به کاخ سفید در واشنگتن دی سی ورود پیدا میکند ، اول کاری که می کند آزادی را تبلیغ می کند ( با پخش موسیقی ) و بعد کاخ سفید را آبی کرده و به نوعی لیبرالیسم را بر آمریکا حاکم می کند .

نکته ای مورد اهمیتی وجود دارد : کاخ سفید که در واشنگتن دی سی واقع است در نیویورک نمایش داده می شود . نیویورک مادرشهر است و به نوعی بیانگر متروپولیسیزم (مادرشهر گرایی) می باشد . همان شهری که واقعه world trade center در آن به نمایش گذاشته شد و در بیشتر فیلم های آپوکالیپسیسم (مهدویت گرا) این شهر مرکز وقوع حوادث می باشد . در این انیمیشن هم تمام تحولات در متروسیتی رخ می دهد و آرماگدونی به وقوع می پیوندد که جبهه حق آن مترومن و جبهه باطل آن مگامایند است . این آرماگدون عصری نو پدید می آورد و منتالیسم و لیبرالیسم را بر جهان حاکم می کند .

بررسی این فیلم از دیدگاه یک شهروند آمریکایی حائز اهمیت است و باید دید چه تصویری در ذهن یک شهروند آمریکایی به وجود می آید . در حوزه امنیت ملی آرامش و جلوگیری از اعوجاج در افکار عمومی نکته مهم و غیر قابل انکاری ست که در رسانه های آمریکا بخصوص توسط کمپانی هالیوود در نظر گرفته می شود .


مدام به مردمان آمریکایی القا می شود که دشمنی در آن سوی مرز ها وجود دارد که هر لحظه قصد حمله به شما را دارد . هر لحظه این امکان وجود دارد که مردمانی وحشی به شما هجوم آورند و مال و ناموس و آرامش شما را به یغما ببرند . اما نگران نباشید . سیاستمردان شما مترصدند و برای جلوگیری از وقوع این احتمالات هر کاری خواهند کرد . در سریال 24 مدام تهدید هایی از خارج نمایش داده شد  که توسط نقش اصلی فیلم خنثی می شد . در سریال جریکو احتمال وقوع حمله هسته ای توسط ایران نمایش داده شد و حتی خارج از دنیای سینما در 11 سپتامبر و دیگر وقایع این سناریو در صدد القای تصویری در ذهن مردمان آمریکا به نمایش گذاشته شد و می شود .

نقطه مشترک تمام وقایع مذکور این است که عامل تهدید کننده توسط خود دولت آمریکا علم شده . در سریال 24 آخر هر فصل متوجه می شدیم که دشمن از داخل به هدایت دشمن خارجی می پردازد . در سریال جریکو عده ای از مخالفان داخلی دست به حمله هسته ای زدند و حتی در واقعه 11 سمپتامبر که هم اکنون حقیقت پشت پرده برای همه عیان شده .

مردم آمریکا اجازه حمله به عراق را می دهند ؛ اجازه آتش زدن به قرآن را می دهند و ... . چرا ؟ چون سیاستمردان آمریکا برای امنیت آن هاست که دست به هر کاری می زنند و البته جای گرانی هم نیست چرا که همیشه دشمن ما از داخل می باشد و خود ما برای بقای بشریت جبهه باطل را می آفرینیم و آن را از بین می بریم .

انیمیشن مگامایند هم این چنین است . در دیالوگی روکسان به مگامایند می گوید : " نشنیدی ؟ از قدیم می گند قهرمان ها متولد نمی شند بلکه ساخته می شند ." نکته حائز اهمیت این است که این دیالوگ از زیان روکسان گفته می شود . زن نماد تفکر و ایدئولوژی یک جامعه است . این دیالوگ نشان دهنده استراتژی آمریکاست که در سطور قبل به آن اشاره شد .


به همین خاطر تفکر غالب بر کاخ سفید (لیبرالیسمی که توسط مگامایند برپا شده ) دشمنی برای خود می تراشد و در خلال زد و خورد هایی او را شکست می دهد و مردمان آمریکا شاد و راضی هستند که قهرمان آن ها باطل را از میان برده و او را می ستایند . مگا مایند دشمنی ساخت ؛ در نمایشی برای فریب کاراکتر زن اصلی فیلم (نماد ایدئولوژی جامعه) او را از بین می برد و در آخر روکسان او را در آغوش می گیرد و مگامایند را می پذیرد و اینجاست که لیبرالیسم و منتالیسم در تفکر مردم پذیرفته می شود .

 

تبلیغات گسترده ایبرای این انیمیشن به علت بیان استراتژی های کلان و ایدئولوژی اصلی آمریکای صورت گرفت و اکنون اسباب بازی های مگامایند و بازی های ویدیویی مگامایند در سبد خرید خانواده های آمریکایی قرار گرفته .


منبع : www.bechin.blogfa.com



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: